Посада. Ця основна частина створення іміджу і впливовості людини кожним сприймається по-різному. Хтось ставиться до неї з благоговінням, хтось — із презирством, комусь вона допомагає досягти рівності, але посада — це завжди дійна корова і можливість отримати користь тому, хто нею володіє і тому, хто з нею товаришує. Часто, ні, та таки постійно, доводилося зустрічати людей, які різко змінювалися під впливом посади. Причому змінюються не тільки ті, хто нею володіє (вони як лакмусовий папірець під дією кислоти — червоніють і роздуваються), а й ті, на кого вона діє. Телефоную якось до знайомої. Слухавку бере, напевно, її батько, і сипло, протяжливо мимрить:

— А-а-а-ло-о-о!

—   Доброго вечора! Марійку можна?

—   Гм-м-м. Марійку-у-у-у? А хто її пита-а-а-є?

—   Староста групи! — з притиском вимовляю я.

Чоловічий бас переходить мало не в дискант:

—   Ой, вибачте, зараз, зараз я її покличу! Ви тільки почекайте трішки, я зараз! Добре?

Мені аж млосно стало. Ну, думаю, дала тобі, чоловіче, чосу, що так лепетіти почав.

Десь через місяць попленталася я з сестрою в одну з тернопільських поліклінік. Температура під сорок, ледве ноги волочу, бо довелося зранку від сніданку відмовитися на користь аналізів. Відсиділа в одній черзі годину, в другій — пів, нарешті з потрібними документами потрапила на прийом до терапевта. А кабінет — ну майже морозильна камера. Лікарці заманулося хвилин десять слухати як я дихаю. Перепитала, де навчаюся, і далі слухає. Від глибоких вдихів уже голова почала крутитися. Терапевт послухала, подумала і написала на папірці ще парочку кабінетів для подальшого обстеження. Довелося їхати наступного дня. Пройшла решту рекомендованих медиків, сиджу (ні — напівлежу) на кріслі біля останнього кабінету — ніхто не кличе. Якимось чудом допленталася до терапевта, гепнулася на стілець і кажу:

—   Звідси мене хіба що винесете!

Терапевт полистала медичну картку, а тоді до сестри:

—   Розумієте, тут важко встановити діагноз, дуже розмита картина, потрібен час і додаткові обстеження, ну словом… А ви де працюєте?

—   У станції переливання крові…

Терапевт повеселіла.

—   Я спочатку припускала, але тепер, здається, я впевнена, що у вашої малої запалення нирок.

Терапевт втупилася в аналізи.

—                Так, так, це все нирки. Я вам раджу звернутися у відділення Х до пані N, вона чудовий спеціаліст, професор, за тиждень ставить на ноги навіть безнадійних, до того ж вона — моя добра знайома, я їй зателефоную, а до вас у мене прохання…

Лежу в лікарні з хворими легенями третій тиждень. Привезли якось в палату з реанімації вчительку. Пробула вона два дні, ніхто з лікарів до неї не підходить, у жінки, крім запалення легень — астма, ще й хворе серце як подарунок від реанімаційного відділення. Прийшов нарешті лікар, присів на ліжко і почав щось розпитувати. Тут вчителька завелася:

—                А я вашого батька знала. Чудовий був чоловік. Розумний, красивий. Мене на роботу в інститут запрошував, а я відмовилася, бо німецьку погано знала. А ви знаєте Миколу Анатолійовича? Він був одним з моїх найкращих і найрозумніших учнів з першого випуску… А Максима Степановича? Він у мене на всі олімпіади їздив. А Оксану В. А Петра Андрійовича?

Лікар спочатку підтакував, розуміюче хитав головою і заглядав за воронами в палаті, та коли вчителька почала згадувати своїх учнів, шваґрів, племінників і племінниць, які в цій лікарні дослужилися до завідуючих відділів та заступників головного лікаря, то лікуючий нервово засовався на ліжку.

—                Знаєте, я детально вивчив історію вашої хвороби і думаю, що вам тут незручно буде, в цій палаті, тут людей багато. А вам здоров’я треба он як берегти. Я от подумав, може, переведу вас в  окрему палату — з туалетом і санвузлом. Та й рідні ваші і учні вас зможуть частіше відвідувати…

Увечері вчительку перевели в палату-ізолятор.

І поясніть мені, як ще могли би люди творити добро іншим людям, якби не посада тих інших. Тому треба множити посади, треба збільшувати кількість рангів. А потім кланятися, кланятися і кланятися. Бо чим вища посада, тим нижчий український поклін.

